יום ראשון, 27 בפברואר 2011

תוכניות הילדים והנוער לערב הזה

הסתכלות על תוכניות הילדים של שנות ה-80 בצורה בוגרת ומפוקחת מגלה דברים מרתקים שלא היינו מודעים להם כילדים. למשל, כשהיינו ילדים לא ממש הבנו ששאלתיאל קוואק הוא בעצם סוג של מרדכי אנילביץ. הגישה הילדותית שלנו אמרה כי הוא באמת סתם ברווז סקרן עם חוש צדק מסוים. סדרות שנראו פעם כאוסף אקראי של התרחשויות מבדחות עם מוסר השכל, מתגלות היום כבעלות רבדים שונים ומשונים.

בסדרת התחקירים הרחבה של 'פוסטרים ודברי מתיקה' ננתח מספר היבטים של תוכניות הילדים של פעם. כותרת הפרק של היום: נורמות, ערכים והתא המשפחתי - פרק א'


גברת פלפלת:

מה? אוכלים את הפטריה המיוחדת הזאת?

מה רוצים שנחשוב: פלפלת היא עקרת בית טובת לב שזוכה להרפתקאות עם חיות נחמדות באמצעות כפית קסמים. בעלה לא יודע זאת כי הוא איש זועף שלא יודע לכייף.

מה באמת קורה: "הנה מר פלפל, רק הוא לא ידע". שורה זאת משיר הפתיחה מצביעה על ההקבלה להרפתקאות מסוג אחר של הגברת פלפלת... יש הטוענים כי גברת פלפלת לא הופכת באמת לקטנה בגלל כפינה אלא מדובר במטאפרוה לנסיונות לשחזר את ימי נערותה בהרפתקאות לסבי-אירוטיות עם צופי השקטה והמופנמת (החורפן מסמל כמובן את המתנות שפלפלת מרעיפה עליה). גברת פלפלת שמאסה באורח החיים המשעמם והמונוטוני של עקרת הבית המחכה לבעלה הצבע, עושה שימוש בכפית (עישון קראק??) כדיי לברוח מן המציאות העגומה וליצור לעצמה עניין בחיים.









כנופיית המגבעת בעוד ערב של ואנדליזם


הקטקטים:

מה רוצים שנחשוב: חבורה של יצורים מיסטים חמודיים שחיים בהנאה ביער.

תוציא איזה צ'ייסר, זה יום ההולדת שלי
מה באמת קורה:  החיים הם קשים ומלאים טרגדיות, הקטקטים זה גרסה מוקדמת ל-'חוק וסדר מדור מיוחד'. נפו (קיצור של נפוטיזם) הבן המפונק של ראש העיר אשר מדרדר לפשע ועוסק כל היום ביצירת בעיות לעצמו, לחברים שלו ולאבא שלו. בנוסף הוא גם מטריד ללא הרף את טיפטיפ המסכנה שמצידה נאלצת לטפל ולדאוג לאבא או אולי דוד שלה האלכוהוליסט.




בפרק הבא:
טאו טאו - בכל היער יש רק משפחות חד הוריות
דרדסים - קומוניזם
אליסה בארץ הפלאות - התמכרות LSD
בבאי - זר שנכנס בלי סיבה לשיעורי ספורט של ילדים בבית ספר יסודי
בולי איש השלג - פיצול אישיות 
ועוד...

3 תגובות:

  1. פלפלת היא בכלל אישה מוכה שמטפלת בצופי שסבלה מהתעללות (ועכשיו היא לא מדברת) להחלים מהטראומה באמצעות טיפול עם בעלי חיים, אבל אם פלפל יגלה הוא ייכעס נורא ויהיה אלים.

    ועל סיפורו קורע הלב של מרקו אין צורך להכביר במילים, זו באמת סדרה שאני לא מבינה למה חשבו שילדים צריכים לראות.

    השבמחק
  2. שתי הגישות מפחידות באותה מידה
    איבדתי את התמימות שלי

    השבמחק
  3. אוי, למה להרוס? לא מספיק עכשיו קשר אז גם להרוס את זיכרונות הילדות התמימים שלי? אני כבר לא אכנס יותר לאתרים של סרטים לילדים לצפייה ישירה להתענג על העבר. ..

    השבמחק